Co vše musí sledovat metrolog v laboratoři?

Metrologie je nauka o měření, zabývá se jednotností a správností měření a je jednou z podstatných činností každé laboratoře. Akreditované laboratoře mají zavedený systém managementu kvality (ISO/IEC 17025, ISO 15189), který definuje požadavky na laboratorní činnosti včetně požadavků na vybavení/zařízení.

Musíme najít v laboratoři metrologa? Nemusíme, ale některý pracovník musí mít ve své pracovní náplni odpovědnost právě za metrologii a vše co je s ní spojené. 

Metrolog by si kromě hlídání a dodržování nastavených pravidel spojených se zavedeným systémem managementu kvality (evidence, štítky, lhůty kalibrací/servisů, interní kontroly, seznámení s obsluhou, dokumentace), měl udržovat povědomí i o dalších dokumentech, z kterých mohou vyplynout povinnosti nebo mají podobu informativní. Pojďme se podívat na pár příkladů:

Závazné dokumenty

Zákon č. 505/1990 Sb., o metrologii  v platném znění
– kategorizace měřidel
– požadavek na zajištění návaznosti
– vysvětlení ověření, kalibrace

Vyhláška MPO č. 345/2002 Sb., kterou se stanoví měřidla k povinnému ověřování a měřidla podléhající schválení typu
– seznam stanovených měřidel
– uvedeny závazné lhůty pro ověření stanovených měřidel

ČSN EN ISO 15189 Zdravotnické laboratoře – Zvláštní požadavky na jakost a způsobilost
– především článek 5.3 – Laboratorní zařízení, reagencie a spotřební materiál

MPA 10-02-.. K aplikaci ČSN EN ISO 15189:2013, Zdravotnické laboratoře – Požadavky na kvalitu a způsobilost v akreditačním systému České republiky
– především dovysvětleni k článku 5.3 normy

ČSN EN ISO/IEC 17025 (015253)Posuzování shody – Všeobecné požadavky na způsobilost zkušebních a kalibračních laboratoří
– především články 6.4 Vybavení a 6.5 Metrologická návaznost

MPA 10-01-.. k aplikaci ČSN EN ISO/IEC 17025:2018 Všeobecné
– především dovysvětleni k článku 6.5 normy

MPA 30-02.. Politika ČIA pro metrologickou návaznost výsledků měření
– pravidla pro výběr kalibrační laboratoře – požadavek na akreditaci
– vysvětlení pojmu interní kalibrace

ILAC-G24:2007 Pokyny pro stanovení kalibračních intervalů měřících přístrojů
– popisuje, jak by měla laboratoř, zejména při vytváření svého kalibračního systému, stanovit kalibrační intervaly

EA-04/14 INF:2003 Výběr a užití referenčních materiálů
– klasifikace referenčních materiálů
– dostupnost, výběr, užití, příprava referenčních materiálů

Informativní dokumenty

ČSN EN ISO 10012 Systémy managementu měření – Požadavky na procesy měření a měřicí vybavení
– poskytuje návod k managementu procesů měření
– vysvětluje pojem metrologické konfirmace měřicího vybavení používaného k podpoře a prokázání souladu s metrologickými požadavky

KVALIMETRIE 22 Průvodce kvalitou v analytické chemii – Pomůcka k akreditaci
– volně dostupné na www.eurachem.cz v pdf
– především kapitola 13 Zařízení a kapitola 15 Metrologická návaznost
– Dodatek A: A3 – příklady otázek pro audit v oblasti zařízení
– Dodatek B: Kalibrace přístrojů a kontroly funkčnosti – uvedeny orientační frekvence pro kalibraci a kalibrační kontroly laboratorních zařízení a orientační frekvence pro validaci zařízení a ověření funkčnosti

KVALIMETRIE 23 Měření v chemii – Stručný přehled metrologie v chemii
– volně dostupné na www.eurachem.cz v pdf
– vysvětlení pojmů akreditace, správná laboratorní praxe a správná výrobní praxe
– části věnované referenčním materiálům, validaci a verifikaci postupů měření, přístrojům a vybavení v analytické laboratoři
– nejistota měření
– regulační diagramy, mezilaboratorní porovnávání
– statistika

KVALIMETRIE 24 Návaznost chemických měření – Metodický návod pro pořádání malých mezilaboratorních porovnání
– volně dostupné na www.eurachem.cz v pdf
– vysvětlení principů metrologické návaznosti
– příklady zajištění návaznosti

Na závěr ještě pár zákonů, které platí:

  • Murphyho zákon: Neopakuj měření, dožiješ se zklamání.
  • Zákon o jistotě nejistot: Měření je jisté, jen nejistoty jsou nejisté.
  • Zákon nepřímé úměry: Čím více měříš, tím méně si věříš.
  • Zákon laboratorní praxe: Uprostřed důležitého měření vždy přijde zákazník nebo alespoň zazvoní telefon.

Autor: Ing. Martina Dvořáková