5 důvodů proč, se zajímat o kvalitu

IMG_20160801_121910 – kopiePrázdniny se přehouply do druhé poloviny. Na některé ještě čeká letní dovolená, jiní už jí mají za sebou. Z jakého důvodu je zajímavé mluvit o kvalitě, obzvláště v tomto letním období? Tento článek Vám přiblíží 5 důvodů proč, dbát na kvalitu výrobků či služeb.

Představte si, za okny kanceláří praží slunce a Vás chladí příjemný vánek klimatizace. Po pracovní době máte v úmyslu zajít do cestovní kanceláře, abyste vybrali váš vytoužený zájezd, jako odměnu za pracovní úsilí. A ať už se rozhodnete vyhledat svou dovolenou na internetu, vždy budete hledět na určitou kvalitu.

 

1. Kvalitu definují odborné subjekty

Co je to kvalita, lze vymezit prostřednictvím definic vybraných institutů. V našem případě, hledáme kvalitu v cestovním ruchu, tedy v oblasti, která se zabývá činností cestovní kanceláří či agentur, hotelů, penzionů ale i restaurací. Dle mezinárodní organizace cestovního ruchu (UNWTO) jde o „uspokojení všech legitimních požadavků a očekávání klienta v rámci akceptované ceny, v souladu se vzájemně dohodnutými smluvními podmínkami zahrnující určující kvalitativní faktory jako je bezpečnost, hygiena, dosažitelnost služeb cestovního ruchu, harmonie s lidským a přírodním prostředím.“ Existuje však řada dalších organizací, které vymezují kvalitu v oblasti cestovního ruchu. Společnosti a firmy však musí pochopit, že nejdůležitějšími subjekty jsou dodavatelé, zprostředkovatelé a hlavně koncový zákazníci, a jejich požadavky na kvalitu produktů a služeb.

2. Kvalita je vnímána rozdílně

Máte zájem vyrazit na vysněnou dovolenou. V případě, že budete cestovat organizovaně, a to s cestovní kanceláří nebo agenturou, budete hledat takovou, která bude splňovat vaše požadavky na kvalitu služeb. Jaké faktory určují tyto požadavky? U každého z potencionálních klientů budou odlišné. Někdo bude kvalitu posuzovat podle rozsahu nabídky destinací, jiný bude hledět na cenu či doplňkové služby (průvodce, animační činnost) a někdo bude hledat kvalitu jen u cestovních kanceláří, protože u nich má jistotu, že mají pojištění proti úpadku. A i ti, kteří vyrazí neorganizovaně, tedy po vlastní ose, budou řešit kvalitu služeb cestovního ruchu. Budou chtít kvalitní ubytovací zařízení, ať už hotel či například penzion. Někteří budou vnímat kvalitu podle počtu hvězdiček, jiný na základě prestiže lokality či blízkosti rezortu, nebo podle dosažených certifikátů ubytovacího zařízení.

3. Kvalitu neovlivňuje jen vaše společnost, ale i řada vnějších faktorů

Subjekt poskytující služby cestovního ruchu zavede, udržuje a zlepšuje systému managementu kvality, musí však vnímat i další řadu faktorů, které mohou ovlivnit kvalitu jeho činnosti. Jedná se o vnější faktory, ať například demografické (stárnutí populace, zvyšování počtu bezdětných rodin, změny životního stylu), ekonomické (inflace a změny ve spotřebě, ale i vstup nových destinacích na trh a nutnost výjimečnosti), politické (odstraňování bariér v podobě víz, volný pohyb osob, bezpečnost) či technické (rozvoj informačně-komunikačních technologií, nové způsoby udržitelnější dopravy). Žádná ze společností není osamostatněná od trhu a jeho vlivů, a o to více by měla usilovat o kvalitní výstupy.

4. Kvalita není dána zákonem

V České republice neexistuje žádný zákon, který by jednotně definoval kvalitu a vymezoval, jak by měla vypadat v každé ekonomické oblasti. Zda společnost zavede systém řízení kvality je zcela v její režii. Může vsadit na ČSN EN ISO 9001 Systémy managementu kvality, následně na ČSN EN ISO 14001 Systémy environmentálního managementu, nebo vycházet z klíčových modelů kvality. Řada klientů však vyhledává jen takové firmy, které chtějí prokázat svou snahu být kvalitní.

5. Kvalita jako konkurenční výhoda

Vyvíjet úsilí v oblasti řízení kvality má vliv na budoucí postavení firmy v rámci konkurenčního prostředí. Ať už v podobně snahy o diferenciaci, tedy že kvalitní produkt pomůže například restauračnímu zařízení vymezit se vůči konkurenci. Kvalitnější služby stravovacího zařízení budou mít vliv na návštěvnost podniku, taktéž mohou vést ke zvyšování zisku. Navíc produkty s kvalitnějšími vlastnostmi mohou přilákat náročnější, ale i movitější klientelu. Samozřejmě v neposlední řadě je nutné zmínit, že jedním z nejčastějších důvodů zavádění systému řízení kvality jsou samotné konkurenční tlaky.

Každý z Vás alespoň jedenkrát vnímal otázku kvality při výběru dovolené, ať už v zahraničí nebo v České republice. Nemusíte být nutně hotelem, cestovní kanceláří či restaurací, abyste řešily problematiku systému řízení kvality. Kvalitní služby a produkty totiž vyžadují klienti ve všech oblastech podnikatelské činnosti. My Vám nabízíme řadu otevřených kurzů zaměřených na kvalitu – ISO 9001 nebo poradenství pro zavedení, udržení, ale i zlepšení systému managementu kvality.

Krásnou a kvalitní dovolenou!

autorka: Ing. Simona Hobzíková

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *