5 důvodů proč, porozumět očekáváním a potřebám zainteresovaných stran

img_20160913_101746Záměrem každé firmy je dosažení vytyčených cílů, které jí pomohou upevnit nebo zlepšit pozici na lokálním, regionálním či mezinárodním trhu. Důležitá je však skutečnost, že každá z firem musí vnímat řadu faktorů, které mohou ovlivnit její působení. Navíc i turbulentní prostředí přispívá k rychlým změnám v určitých oblastech ekonomické činnosti. A aby firma dokázala obstát na konkurenčním poli, je potřebné, aby byla schopná monitorovat zainteresované strany.

Nahlédne-li do normy ČSN EN ISO 9001 Systémy managementu kvality – požadavky, nalezneme zde podkapitolu 4.2, které se zabírá přístupem k zainteresovaným stranám. „S ohledem na vliv nebo možný vliv potřeb a očekávání na schopnost organizace trvale poskytovat produkty a služby, které splňují požadavky zákazníka a příslušné požadavky zákonů a předpisů organizace, musí organizace určit zainteresované strany, které jsou relevantní pro systém managementu kvality; požadavky těchto zainteresovaných stran, které jsou relevantní pro systém managementu kvality.“* To že společnost dokáže pochopit potřeby a požadavky zainteresovaných stran má samozřejmě vliv i na řadu dalších aktivit:

1. Ovlivňuje vizi

Vize definuje budoucí, ideální stav, kterého chce společnost dosáhnout. Je představována souborem klíčových činitelů organizace, které vychází z hodnot a strategických cílů společnosti.  A právě rozhodujícími faktory mohou být zákazníci, zaměstnanci, ale i dodavatelé, tedy naši partneři

2. Působí na značku

Vymezení zainteresovaných stran má vliv na prvky značky dané firmy. Každá značka by měla mít určité charakteristiky, jako je například zapamatovatelnost. Tento indikátor bude mít však odlišné vlastnosti na základě požadavků našich zákazníků. Ať už logo nebo slogan bude mít odlišný charakter, když budeme nabízet produkt lidem usilující o zdraví životní styl oproti lidem, kteří žijí ve shonu.

3. Představuje konkurenční výhodu

Například pokud firma dokáže porozumět požadavkům zákazníků a ovlivňuje svou nabídku na základě poptávky, je schopná udržovat silnou pozici na trhu a dosahovat ekonomického zisku. Když porozumí očekáváním potenciálních partnerů, dokáže zvolit efektivní dodavatelsko-odběratelské cesty.

4. Zlepšuje image

Image firmy, tedy obraz firemní značky se mění na základě změny spotřebního chování. Image totiž představuje, jakou reputaci firma na trhu má. Pokud je firma schopná vnímat potřeby a požadavky potencionální zákazníků a klientů, je schopná poskytnout cílenější služby nebo produkty, což může vést k postupnému zlepšování vnímání firmy.

5. Usměrňuje činnost firmy

Požadavky a očekávání v sobě nesou důležité informace, které firma může využít pro zdokonalení svého produktu nebo služby – může jít o změnu ceny, vhodnější zvolení propagace či specifičtější zacílení na potencionální klientelu.

zainteresovane-strany

Schopnost vnímat a rozeznat požadavky zainteresovaných stran přináší firmám řadu dalších výhod, které zde nebyly uvedeny. Důležité však je, že pokud daným stranám porozumíme, můžeme lépe pečovat o vztahy se zákazníky, tedy CRM (Customer relationship management) nebo nám mohou pomoci s budováním partnerství.

autorka: Ing. Simona Hobzíková

* Zdroj: ČSN EN ISO 9001 Systémy managementu kvality – požadavky

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *